Vanaf heden wordt Spotcap gesteund door de Nederlandse overheid en nemen wij weer aanvragen uit alle sectoren in behandeling. Het maximaal aan te vragen bedrag is weer bijgesteld naar €350.000. Voor meer informatie en onze contactgegevens, klik hier

12 manieren om als financieel adviseur meer ondernemers te helpen – Hoofdstuk III

spotcap partner guide deel 3

Als financieel adviseur ben je expert binnen jouw vakgebied, en met deze kennis wil je natuurlijk zoveel mogelijk ondernemers verder helpen met financiële vraagstukken. De zaken gaan goed en er kloppen voldoende ondernemers bij je aan voor advies. Deze klanten komen vooral uit je persoonlijke netwerk of via familie en vrienden. Toch wil je verder groeien en eventueel uitbreiden naar andere segmenten binnen de markt. Om in aanraking te komen met meer nieuwe klanten buiten je eigen kring, zijn er verschillende mogelijkheden.

Eerder deelden we hoofdstuk I en hoofdstuk II van onze speciale gids vol marketingtips voor financieel adviseurs. In hoofdstuk III geven we 3 tips om je eigen netwerk je vergroten en te verbreden.

Hoofdstuk III – Vergroot en verbreed je eigen netwerk

(7) Bezoek evenementen en andere netwerkgelegenheden

Evenementen en andere netwerkgelegenheden (borrels, presentaties, workshops, kennissessies, bijeenkomsten e.d.) zijn bij uitstek geschikt om in contact te komen met relaties buiten je eigen kring. Je ontmoet potentiële zakelijke connecties in een informele setting, waardoor kennismakingen vaak soepel verlopen. Je kunt op deze manier eenvoudig nieuwe mensen leren kennen en alvast wat informatie opdoen over hun achtergrond en zakelijke doelstellingen. Op basis van deze informatie en het gesprek kun je inschatten of advies relevant is voor jouw gesprekspartner. Breng dit niet direct ter tafel, maar vraag om een visitekaartje of connect op LinkedIn. Op deze manier kun je op een later moment contact opnemen om een voorstel te doen, bijvoorbeeld voor een vrijblijvend gesprek. Dit geeft je potentiële klant ruimte om over je voorstel na te denken, en het komt een stuk minder commercieel over dan wanneer je direct een verkoopgesprek opstart.

(8) Word lid van een business club, community of ondernemersvereniging

Niet alleen evenementen zijn een manier om fysiek in contact te komen met ondernemers. Businessclubs en ondernemersverenigingen vormen ook een goede (professionele) basis voor het aangaan van nieuwe connecties. Hierbij is de doelgroep nog relevanter, omdat er louter ondernemers zijn aangesloten en je als club vaak gemeenschappelijke doelen en interesses hebt. Het is echter wel moeilijker om ‘binnen’ te komen bij een business club of ondernemersvereniging en het vraagt vaak om een contributie. Een persoonlijk ingang helpt. Kortom, het vergt een investering, maar heeft de potentie om zichzelf terug te verdienen.

Als alternatief zijn er ook online communities die zich bezighouden met het verbinden van ondernemers. Denk aan specialistische LinkedIn groepen, online business clubs en B2B-websites met een community. Een online voorbeeld dat gericht is op een specifieke regio, is de ‘Zwolse Ondernemers’ groep. Deze LinkedIn community heeft maar liefst 1150 leden (alleen eigenaren en vestigingsleiders van bedrijven gevestigd in de stad Zwolle) en heeft als doel om voor elkaar zichtbaar, herkenbaar en benaderbaar te zijn. Een ander voorbeeld is het ondernemersforum Higherlevel. Dit wordt bezocht door ondernemers en experts uit zowel de private als de publieke sector om elkaar te adviseren. Op het ondernemersforum kunt u zelf een vraag stellen of andere vragen beantwoorden. Dit initiatief wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en is ondergebracht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor specifieke onderwerpen over ondernemerschap kunt je terecht in de discussieboards. Denk hierbij aan onderwerpen als subsidies, financiering, octrooien, innovatie, intellectueel eigendomsrecht en duurzaam ondernemen.

(9) Sluit je aan bij een franchiseorganisatie

Zelfstandig een sterk bedrijf en herkenbaar merk bouwen kost veel geld, tijd en energie. Dit relatief trage proces kun je overslaan door partner te worden bij een landelijke of regionale franchiseorganisatie en hier als zelfstandig adviseur te starten. Enkele voorbeelden van franchiseorganisaties zijn Credion, NLInvesteert, Financieringsgilde of Claassen, Moolenbeek & Partners. Deze organisaties behoren tot de gevestigde orde, verzorgen centraal de marketingactiviteiten en bieden een bestaand merk aan. Tevens kun je via als franchisenemer gebruik maken van de netwerken van aangesloten financiers en van bestaande adviesproducten. Daarnaast kun je sparren, kennisdelen en samenwerken met peers binnen de organisatie. Veel franchiseorganisaties opereren door heel Nederland, waardoor het aantrekkelijk kan zijn je aan te sluiten bij een bestaand kantoor in jouw regio. Als er nog geen kantoor bestaat in jouw regio, dan kun je zelf een nieuw kantoor opzetten binnen de franchise en zelfs andere adviseurs aanhaken. In beide gevallen biedt de franchiseformule veel toegevoegde waarde, maar er staat ook een vergoeding tegenover.

Heeft deze gids jou geholpen? Houd dan onze kanalen in de gaten, want er verschijnt iedere week een nieuw hoofdstuk.