Direct Lender Spotcap Nederland wordt onderdeel van CapitalBox

Spotcap Nederland gaat verder als Capital Box. Aanvragen kunnen gedaan worden via deze link. Voor bestaande klanten wijzigt er niets, zij kunnen inloggen zoals zij gewend zijn. Heeft u als klant vragen, dan kunt u contact opnemen met onze client service afdeling, voor contactgegevens, klik hier. Spotcap Partners ontvangen per mail meer informatie over hun specifieke situatie, daarnaast kunnen zij contact opnemen met hun Spotcap accountmanager. Voor meer informatie over deze transitie kunt u kijken op onze FAQ pagina, klik hier.

12 manieren om als financieel adviseur meer ondernemers te helpen – Hoofdstuk II

spotcap marketing gids voor partners

Als financieel adviseur ben je expert binnen jouw vakgebied, en met deze kennis wil je natuurlijk zoveel mogelijk ondernemers verder helpen met financiële vraagstukken. De zaken gaan goed en er kloppen voldoende ondernemers bij je aan voor advies. Deze klanten komen vooral uit je persoonlijke netwerk of via familie en vrienden. Toch wil je verder groeien en eventueel uitbreiden naar andere segmenten binnen de markt. Om in aanraking te komen met meer nieuwe klanten buiten je eigen kring, zijn er verschillende mogelijkheden.

Eerder deelden we hoofdstuk I van onze speciale gids vol marketingtips voor financieel adviseurs. In hoofdstuk II lees je meer over het aantrekken van nieuwe klanten via kwalitatieve kanalen.

Hoofdstuk II – Trek nieuwe klanten aan via kwalitatieve kanalen

(4) Werk samen met financiers of brancheorganisaties

Veel financieel adviseurs werken samen met financiers en soms zelfs met specifieke brancheorganisaties. Dit biedt kansen. Partijen in dit soort samenwerkingen  streven namelijk vaak hetzelfde doel na, dat wil zeggen het helpen van ondernemers. Daarom kan het ontzettend waardevol zijn om hierin de samenwerking op te zoeken Denk aan het uitwisselen en samenvoegen van de verschillende expertises. Schrijf bijvoorbeeld samen een informatief artikel en probeer het geplaatst te krijgen op een relevante website. Of organiseer gezamenlijk een evenement, waarbij je deelt in de kosten en waarschijnlijk meer bezoekers trekt dan wanneer je dit afzonderlijk zou doen. Er zijn tal van mogelijkheden: geef samen een workshop, start een nieuw initiatief, steun een goed doel, start een ludieke actie of een ander project. Samen sta je sterker en ben je ook in staat om meerwaarde te bieden aan de respectievelijke doelgroepen. Zoek hierbij naar aanbieders die complementair zijn aan jouw waardepropositie. Bestaat jouw doelgroep voornamelijk uit retail ondernemers? Zoek dan bijvoorbeeld de samenwerking op met  een brancheorganisatie. Verstrek je veel werkkapitaal oplossingen? Nodig dan eens een aantal financiers uit op kantoor.

(5) Produceer kwalitatieve content voor ondernemers

Ondernemers zijn vaak op zoek naar informatie die hen helpt bij het maken van belangrijke (financiële) keuzes. Als adviseur ben jij de expert op dit gebied. Creëer vanuit deze rol kwalitatieve content die de ondernemer helpt met simpele vraagstukken. Ook hier geldt weer: zorg dat deze content relevant is en écht waarde toevoegt voor jouw doelgroep (zie ook punt 2). Het creëren van de content kun je prima uitbesteden, bijvoorbeeld aan een freelance copywriter. Ook hier geldt weer: vraag bij beperkte middelen eens rond in je eigen omgeving. Het produceren van kwalitatieve content kan meerdere voordelen bieden. Zo kun je contentmarketing inzetten om jezelf te positioneren als expert, waardoor ondernemers met behoefte aan maatwerk sneller jouw hulp zullen inroepen. Hiernaast kun je content ook inzetten voor zoekmachineoptimalisatie, zoals omschreven bij punt 2. Tot slot heb je met een aantal kwalitatieve stukken content altijd iets om op terug te vallen: verwerk het in flyers of brochures en deel deze uit op afspraken of evenementen. Of gebruik het op andere kanalen, zoals je social media of de website van jouw advieskantoor.

(6) Zet een intern referral model op of maak gebruik van externe partnerships

Zoals we aan het begin al aanstipten, is het eigen netwerk voor veel financieel adviseurs een belangrijke bron van nieuwe business. Om deze stroom van aanvragen te structureren kun je het voor ondernemers zo makkelijk mogelijk maken jou aan te bevelen. Dit kun je doen door actief reviews te verzamelen, bijvoorbeeld via Google, Trustpilot of je eigen website. Je kunt daarnaast ook werken met templates of tools om een doorverwijzing te realiseren. Aanvullend kun je vaste klanten of actieve klanten belonen door ze extraatjes aan te bieden, zoals een stuk kwalitatieve content (zie punt 5) of een exclusief seminar. Dit geeft klanten een extra reden om mensen uit hun eigen netwerken door te verwijzen.

Hiernaast is het ook mogelijk om samen te werken met (online) partners of zogenaamde affiliates. Deze partijen publiceren informatie over jouw propositie op hun website en proberen op verschillende manieren verkeer aan te trekken. Het doorgestuurde verkeer wordt gemeten en conversies (doelen) worden bijgehouden. Bij dit soort samenwerkingen geldt er meestal een vergoeding op basis van resultaat. Bijvoorbeeld een ‘cost per lead’ model, waarbij de publisher (externe website) betaald krijgt per aangedragen lead (afspraak). Deze methode vergt echter wel wat technische kennis, omdat alle zogenoemde tracking (methode om alles bij te houden) opgezet moet worden. Hiernaast moet er een overeenkomst gesloten worden met de externe partij of een affiliate platform. Voorbeelden van relevante affiliates zijn Zanox of FinanceAds.

Heeft deze gids jou geholpen? Houd dan onze kanalen in de gaten, want er verschijnt iedere week een nieuw hoofdstuk.