Als gevolg van het coronavirus is het maximaal aan te vragen bedrag tijdelijk aangepast naar €150.000. Daarbij worden aanvragen uit specifieke sectoren (toerisme, horeca, vrijetijdsbesteding, land- en tuinbouw, transport, uitzendbranche) tijdelijk niet in behandeling genomen.Voor meer informatie en onze contactgegevens, klik hier

12 manieren om als financieel adviseur meer ondernemers te helpen – Hoofdstuk I

12 manieren om ondernemers te helpen

Als financieel adviseur ben je expert binnen jouw vakgebied, en met deze kennis wil je natuurlijk zoveel mogelijk ondernemers verder helpen met financiële vraagstukken. De zaken gaan goed en er kloppen voldoende ondernemers bij je aan voor advies. Deze klanten komen vooral uit je persoonlijke netwerk of via familie en vrienden. Toch wil je verder groeien en eventueel uitbreiden naar andere segmenten binnen de markt. Om in aanraking te komen met meer nieuwe klanten buiten je eigen kring, zijn er verschillende mogelijkheden.

Lees in deze gids hoe je jouw doelgroep via een aantal verschillende (online en offline) marketingkanalen kunt bereiken. We hebben een onderverdeling gemaakt in de kanalen die in eenzelfde categorie vallen. De gids is onderverdeeld in vier hoofdstukken met elk drie tips. Deze week: hoofdstuk 1.

Hoofdstuk I – Adverteren en optimaliseren

(1) Adverteer online via een zoekmachine (SEA)

Wil je graag directe resultaten zien en is er budget beschikbaar? Dan kan adverteren via een zoekmachine een zeer effectieve manier zijn om je doelgroep te bereiken. Door advertenties in een zoekmachine zoals Google of Bing te plaatsen, kun je ervoor zorgen dat je doelgroep jouw website vindt wanneer deze op relevante termen zoekt. We noemen dit Search Engine Advertising (SEA). Het grote voordeel van adverteren in zoekmachines is dat personen die de zoekopdrachten intypen al actief op zoek zijn naar de dienst die jij biedt. Adverteren kan via Google Ads, maar ook Bing Ads is een goede optie. Dit is een kleiner platform, maar ook een stuk goedkoper om op te adverteren. Google is echter het beste om mee te beginnen.

Als startpunt voor het adverteren kies je één of meerdere zoekwoorden (keywords) waar je op gevonden wil worden door jouw doelgroep. Als financieel adviseur is een zoekterm als “financieel advies” waarschijnlijk erg relevant. Er zijn verscheidene tools om te onderzoeken welke keywords jouw doelgroep veel gebruikt, zoals Keyword Planner, Ahrefs, SEMrush of de tool van Google Ads zelf. Tevens kun je kijken wat andere partijen (concurrenten of concullega’s) doen op dit gebied, via de tool SimilarWeb. Vaak moet je betalen voor het gebruik van de tools of een ‘pro’ variant, maar kun je in veel gevallen wel met een gratis proefversie starten om de eerste stappen te nemen. Hier kun je zelf een keuze in maken. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van je beschikbare budget.

Heb je de zoektermen bepaald, dan is het tijd om enkele advertenties (minimaal drie om mee te experimenteren) te creëren. Zorg ervoor dat de zoekterm hierin verwerkt is. De advertenties en zoektermen kun je op de advertentieplatforms aan elkaar koppelen in een zogenoemde campagne. Zorg ervoor dat het in je advertenties duidelijk is dat je klanten graag fysiek ontvangt voor financieel advies. Zorg ook voor de juiste koppeling naar een relevante pagina op jouw website. Deze pagina moet aansluiten bij de zoekintentie van de potentiële klant en sturen naar een gewenste actie (bijvoorbeeld “maak een afspraak” of “plan een vrijblijvende kennismaking”). Vervolgens kun je je doelgroep (targeting) verder afstellen, bepalen hoeveel budget je wil uitgeven en hoe lang de campagne moet lopen. Verdiep je vooral in alle specificaties, zo zorg je ervoor dat je geen budget verspilt aan irrelevante instellingen. Let op de filtermogelijkheden: ben jij actief in Utrecht, dan is adverteren in de regio Maastricht waarschijnlijk niet zinvol.

Neem tot slot bij het samenstellen van de campagne ook mee hoeveel je bereid bent te betalen voor een click (een click op je advertentie betekent een bezoeker op je website). Om erachter te komen wat een click voor jou waard is, is het belangrijk om de campagne even te laten lopen met bijvoorbeeld €0,50 per click en dan te kijken hoeveel bezoekers daadwerkelijk converteren (dus een afspraak maken). Door na te gaan hoeveel klanten jouw campagne oplevert, en hoeveel de klant jou oplevert, kun je doorberekenen hoeveel een click mag kosten. Om irrelevante clicks te vermijden is het ook mogelijk negatieve zoekwoorden toe te voegen. Je wordt dan juist niet gevonden door mensen die zoeken op deze termen. Dit kan nuttig zijn voor zaken waarmee je niet in verband gebracht wil worden; denk aan termen als “witwassen”. Door dit soort zoektermen uit te sluiten kom je niet in beeld wanneer deze gebruikt worden in de zoekopdracht.

Ten slotte, Google en andere zoekmachines geven jou per term een kwaliteitsscore. Deze is opgebouwd uit relevantie, interactie (ads) en kwaliteit van de website. Hoe hoger de score, hoe goedkoper de clicks zullen zijn. Zorg er dus altijd voor dat alles aansluit op de zoekintentie, dat de advertenties aansprekend zijn en aansluiten op jouw eigen website.

(2) Optimaliseer voor verbeterde online vindbaarheid (SEO)

Naast het gebruik van betaalde advertenties in de resultaten van een zoekmachine, kun je ook je vindbaarheid in de onbetaalde zoekresultaten optimaliseren. Het draait hierbij om ‘ranken’, ofwel een bepaalde positie behalen, op de eerste pagina van de zoekresultaten. We noemen dit Search Engine Optimisation (SEO).

We nemen Google even als voorbeeld. Welke websites op de eerste pagina van de zoekmachine verschijnen bij een opdracht, wordt bepaald door het Google algoritme. Dit houdt rekening met honderden factoren bij het indelen van de websites, waaronder snelheid, relevantie en de inrichting van de site. Heel kort door de bocht bepaalt Google: hoe goed is de zoeker geholpen met deze website en haar content? Laadt de pagina snel en is hij goed navigeerbaar? Is de content relevant, niet gekopieerd en beantwoordt het de vragen van de zoeker? Deze formule komt overeen met de eerder genoemde betaalde kwaliteitsscore.

Het is mogelijk je website te optimaliseren en daarmee je rankings positief te beïnvloeden. Dit kost tijd en energie, maar kan op de langere termijn enorm veel waarde opleveren. Om hoger in de zoekresultaten te verschijnen zijn de belangrijkste factoren:

(1) Relevantie – schrijf zo inhoudelijk mogelijk over het onderwerp en zorg ervoor dat de content origineel en actueel is. Kopieer (uiteraard) geen teksten van anderen, maar ook niet vanaf je eigen website want dit markeert Google als “gedupliceerde content”. Plaats links naar andere relevante pagina’s op je website. Als externe websites links naar jouw website toevoegen op hun eigen domein, en indien dit nuttige en kwalitatieve doorverwijzingen zijn, levert dit ook waarde op voor jouw SEO.
(2) Gebruiksgemak – zorg ervoor dat je website eenvoudig navigeerbaar is en de gebruiker alles goed kan vinden. Optimaliseer de laadtijd van je website, zorg er bijvoorbeeld voor je afbeeldingen zoveel mogelijk comprimeert (kleiner maakt) zodat ze niet te zwaar zijn. Vermijd niet-werkende links, teksten die niet willen uitklappen of knoppen waar je niet op kunt klikken. Zorg er ook voor dat je website op alle apparaten, dus zowel desktop, tablet als telefoon, even gebruiksvriendelijk is. De ervaring is natuurlijk anders op een klein scherm, waardoor elementen van je website anders kunnen werken.
(3) Interactie met de gebruikers – Google kijkt naar de tijd die bezoekers op je website spenderen, hoeveel verschillende pagina’s er bezocht worden en in welke mate alle content wordt gelezen. Ook daarom moeten alle links goed werken, moet de navigatie op orde zijn en moeten je teksten aantrekkelijk en goed leesbaar zijn. Kortom: zorg ervoor dat bezoekers op jouw website datgene vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Je kunt als ondernemer prima je eigen website optimaliseren – in principe is SEO iets dat iedereen kan leren. Het kost echter veel tijdsinvestering. Heb je dit als ondernemer niet, en is er budget beschikbaar, huur dan een (freelance) SEO-expert in. Je kunt jouw SEO-projecten deels of volledig aan de expert uitbesteden, afhankelijk van hoeveel tijd en moeite je zelf wil investeren.

(3) Adverteer via lokale media en print voor extra naamsbekendheid

Naast adverteren in zoekmachines zijn er natuurlijk talloze andere advertentiemogelijkheden. Om in jouw regio meer naamsbekendheid te creëren, kun je lokale media of print advertenties inzetten. Hierbij is het belangrijk om eerst globaal te onderzoeken waar jouw doelgroep zich bevindt. Wordt de plaatselijke krant bijvoorbeeld veel gelezen? Zijn bepaalde tv-programma’s erg in trek? Wordt er nog veel naar de radio geluisterd? Het is hierbij ook belangrijk om te bepalen welk medium of welke media voor jou goed werken. Ben je zelfstandig financieel adviseur en werk je alleen? Dan ga je waarschijnlijk geen grootschalige radiocampagne opzetten, maar werkt een advertentie in de krant misschien wel erg goed. Ben je vooral actief in een bepaalde sector, dan kan een branchespecifieke publicatie ook enorm goed werken.

Is het duidelijk wat voor jou relevante media zijn? Houd bij het gekozen medium dan ook rekening met de duur en lengte van je advertenties en met de aandachtsspanne van de kijker of lezer. Een tv-commercial van een reeds bekend merk (zoals een grote franchiseorganisatie) mag best wat langer duren. Het publiek (her)kent dan namelijk het merk al, waardoor meer tijd aan de inhoud van de boodschap besteed kan worden. Plaats je bijvoorbeeld een advertentie op een lokale nieuwssite, dan is short and snappy een betere manier om de aandacht te trekken. In alle gevallen is het belangrijk dat je boodschap direct duidelijk is voor de doelgroep. Visuele ondersteuning kan hierbij een grote rol spelen. Ben je zelf geen held met ontwerpen, schakel dan een freelance designer in. Weinig budget? Vraag eens rond in je familie en vriendenkring. Het zal je verbazen hoeveel verborgen talent je in je eigen kring tegenkomt!

Heeft deze gids jou geholpen? Houd dan onze kanalen in de gaten, want er verschijnt iedere week een nieuw hoofdstuk.