TED talks: Inspiratie voor iedere ondernemer en elk moment van de dag

TED talks voor ondernemers

Er is ontzettend veel goede en leuke content te vinden over ondernemen. Tips, tools, gidsen, e-books, rapporten en allerlei andere mooie materialen zijn online en (vaak) gratis beschikbaar. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je een nuttig bestand opslaat ‘voor later’, waardoor je desktop vol komt te staan met ongelezen parels. Want het lijkt wel of je nooit écht voldoende tijd over hebt om daadwerkelijk die gids erbij te pakken of dat nuttige rapport door te nemen. De uitkomst: videocontent!

TED talks zijn educatieve presentaties in videoformat, van maximaal 18 minuten lang. Jaren geleden begon TED als een congres, waarbij de onderwerpen Technologie, Entertainment en Design centraal stonden. Vandaag de dag biedt het platform educatieve content aan in alle denkbare categorieën. Wij verzamelden vijf video’s die niet alleen leuk zijn om te kijken, maar ook stof tot nadenken geven. Geen tijd om ze allemaal te bekijken? Kijk ze één voor één wanneer je een momentje over hebt, bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze!

(1) “Dare to disagree” – Margaret Heffernan

 

 

Margaret Hefferman is voormalig CEO van maar liefst vijf bedrijven en spreekt over ‘different ways of thinking’. Ons eerste instinct is vaak het vermijden van conflict en het opzoeken van onze comfortzone. Toch levert een andere kijk op de zaken, een andere manier van denken, vaak meer vooruitgang op. Hefferman haalt het prachtige voorbeeld aan van Britse arts Alice Stewart, die in de jaren ‘50 een verband tussen röntgenstraling bij zwangere vrouwen en kinderkanker ontdekte. Het kostte overheden en de medische industrie maar liefst 25 jaar om dit verband te erkennen. Het feit dat haar ontdekking jarenlang genegeerd en zelfs ontkend werd, heeft bijgedragen aan Stewart’s volharding en uiteindelijke succes. Na het bekijken van deze 12 minuten aan video ben je ervan overtuigd dat conflict cool is!

(2) “How to manage for collective creativity” – Linda Hill

 

 

Om te blijven innoveren moeten we onze traditionele kijk op leiderschap loslaten. Linda Hill en haar team observeerden jarenlang leiders in verschillende landen, bedrijven en branches. Ze ontdekten dat het bij innovatie niet draait om ‘solo genius’, maar om ‘collective genius’. Hill haalt het voorbeeld aan van animatiestudio Pixar, die als eerste filmstudio een volledig computergeanimeerde film uitbracht. Destijds deed Pixar daar 20 jaar over, vandaag de dag kost het ze nog steeds 250 medewerkers en vier tot vijf jaar om een nieuwe film te lanceren. Hoe doen ze dit zonder hun creativiteit en innovativiteit te verliezen? Dat zie je in deze talk van 17 minuten.

(3) “Why you should treat the tech you use at work like a colleague” – Nadjia Yousif

 

 

Stel je voor, jouw bedrijf neemt een nieuwe collega aan. Een collega die het allerbeste is in wat hij doet, onder een miljoenencontract werkt en van wie iedereen hoge verwachtingen heeft. Maar: eenmaal op kantoor blijkt niemand nader kennis met hem willen te maken. Introductiegesprekken worden afgezegd, tijdens meetings wordt er tegen de nieuwe collega geschreeuwd en wordt hij zelfs verzocht de ruimte te verlaten. Uiteindelijk blijft de nieuwe collega stilletjes achter zijn bureau zitten, zonder dat zijn capaciteiten benut worden. Al deze tijd betaalt het bedrijf hem nog steeds bakken met geld. Guess what? Deze nieuwe collega staat voor de technologie in veel bedrijven. Technologie wordt vaak ten onrechte afgedaan als te moeilijk, te complex, te nieuw. Waardoor bedrijven miljoenen verspillen aan ongebruikte of onbenutte technologie. In deze talk van nog geen tien minuten bespreekt technology advisor Nadjia Yousif een unieke kijk op technologie in bedrijven.

(4) “This is what makes employees happy at work” – Michael C. Bush

 

 

Er zijn drie miljard mensen wereldwijd actief op de arbeidsmarkt, maar slechts 40% van hen is gelukkig. Michel C. Bush bespreekt vier ideeën om te investeren in het geluk van je werknemers. Het zijn veel open deuren, maar kennelijk hebben we het tóch af en toe nodig deze nog even te herzien. Inclusief grappige real life voorbeelden van do’s en don’ts. Pluspunt: deze video van slechts vier minuten bekijk je rustig tijdens je lunch- of zelfs koffiepauze!

(5) “Build a business that lasts 100 years” – Martin Reeves

 

 

De CEO van een groot techbedrijf stelde consultant Martin Reeves ooit de zeer ongebruikelijke vraag: “hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf 100 jaar blijft bestaan?”. Naar aanleiding van deze vraag raakte oud-bioloog Reeves geïnteresseerd in de “biologie” van bedrijven, en hij start zijn talk dan ook door het menselijke immuunsysteem voor te stellen als een nieuw product. Reeves gaat verder in op de zes aspecten die het menselijk immuunsysteem zo sterk maken, en haalt voorbeelden aan van succesvolle bedrijven die deze aspecten (deels) implementeren. Deze presentatie geeft echt stof tot nadenken en is de vijftien minuten kijktijd meer dan waard!

Meer ondernemerscontent? Bekijk ook onze andere artikelen voor ondernemers