Een dag in het leven van Head of Marketing Gijs

Iedere maand interviewen wij één van onze eigen collega’s, om jullie een kijkje achter de schermen bij Spotcap te geven. Deze week gaan we in gesprek met Gijs Hoonhout, Head of Marketing bij Spotcap Nederland.

Gijs, wat is jouw rol binnen Spotcap?
Momenteel ben ik Head of Marketing voor de Nederlandse markt. Mijn doel en dat van mijn team is de (potentiële) klant te bereiken en bewust te maken van onze toegevoegde waarde op het gebied van financiering. Hiernaast proberen wij de Sales teams zo goed mogelijk in staat te stellen onze propositie te presenteren aan onze samenwerkingspartners. Ten slotte zijn wij met de afdeling verantwoordelijk voor het merk Spotcap en de beleving hiervan.

Kun je iets vertellen over jouw werkweek? Hoe ziet deze er doorgaans uit?
Nou, we beginnen de maandagochtend altijd met een weekstart, zodat iedereen weet hoe de week eruit gaat zien en welke projecten er spelen. Eerst alleen met de Marketingafdeling en daarna met het hele Nederlandse team. Gedurende de week heb ik vaak afspraken met externe partijen zoals mediabedrijven, productiebedrijven en advertentieplatformen waarmee we samenwerken. Daarnaast heb ik veel contact met mijn collega’s uit ons hoofdkantoor in Berlijn, waar ook een groot deel van het global marketing team werkt ter ondersteuning.

Gedurende de week houd ik mij veel bezig met het lanceren, monitoren en evalueren van de campagnes die we draaien. Ook lopen er altijd wel projecten waarbij ik betrokken ben. En tot slot houd ik me bezig met uitzoeken welke nieuwe kanalen we eventueel kunnen aanboren en welke nieuwe benaderingen we kunnen proberen in de zoektocht naar onze klant. We benaderen onze doelgroep op veel verschillende manieren, zowel betaald met advertenties als onbetaald door het toevoegen van waarde via content. Dit doen we met een team van vijf mensen in Amsterdam, inclusief mijzelf, met wie ik veel afstem en intensief samenwerk.

Een heel andere vraag. Wat is het verschil tussen Marketing en Sales?
Dat is een goeie. Marketing is denk ik meer gericht op het aanspreken van een behoefte die al bestaat, of mensen bewust maken van die behoefte. En Sales is denk ik meer ‘push’ om het zo maar te zeggen, waarbij je de bühne opgaat om een product of dienst direct aan te prijzen bij een klant. Marketing zou je in dit licht dan weer meer ‘pull’ kunnen noemen.

Waarom is marketing zo belangrijk voor een organisatie? Kun je als bedrijf niet gewoon op Sales draaien?
Ik denk dat Sales zeer goed kan werken, maar gewoonweg minder schaalbaar is. Dus stel dat je een klein aantal afnemers hebt waarbij intensief contact nodig is om iets te bereiken, dan kun je die het beste bedienen met Sales. Zeker als B2B-bedrijf met maatwerk oplossingen of complexe trajecten. Maar voor de bredere doelgroep is dit minder geschikt. Je hebt Marketing nodig om mensen bekend te maken met een product. Neem Spotcap als voorbeeld: een groot deel van onze doelgroep is nog niet bekend met alternatieven voor bancaire financiering. Het is simpelweg niet mogelijk om iedere ondernemer persoonlijk te vertellen wie wij zijn en wat we doen. Het is dus belangrijk om deze doelgroep met marketing bewust te maken van de opties die er zijn en de waarde die wij toevoegen. Zo kun je een zogenaamde latente behoefte omvormen tot een actieve behoefte.

Marketing is dus erg belangrijk. Wat zorgt voor een sterke marketingafdeling?
Balans. Ik denk dat een mix van verschillende persoonlijkheden en talenten noodzakelijk is. De één is goed met data, de ander is goed met taal. Mensen moeten doen waar ze passie voor hebben. Ook een gezonde mix aan persoonlijkheden maakt een sterk team, zoals creatieve personen en iets meer pragmatische personen. Deze combinatie zorgt voor een gebalanceerde besluitvorming, minder tunnelvisie en betere resultaten.

Dat is duidelijk. Tot slot: wat zou je ondernemers of marketeers willen meegeven voor hun bedrijf?
Dat hangt van de fase en volwassenheid van het bedrijf af. Een start-up heeft heel andere behoeftes dan een bedrijf in de groeifase of juist in de volwassenheid. Het is voornamelijk belangrijk al vanaf het begin pragmatisch te zijn in wat je wel en niet nodig hebt. Wat goed werkt is zo relevant mogelijk beginnen met je marketingstrategie: wat werkt voor jouw product, jouw doelgroep, jouw sector? Van daaruit kun je je strategie uitbouwen.

Soms gebeurt het andersom, en verspilt een bedrijf tijd en budget aan zaken die (nog) niet relevant zijn. Bijvoorbeeld door te brede targeting, te grote campagnes, de inzet van teveel (irrelevante) kanalen tegelijkertijd of het aannemen van dure consultants die helemaal niet nodig zijn. Ook zie ik vaak dat er teveel geld wordt besteed aan advertenties, terwijl niet alles betaald hoeft te zijn. Denk bijvoorbeeld aan contentmarketing, SEO, onbetaalde social media-uitingen, in-house tools en goede externe relaties. Hiermee kun je veel waarde toevoegen voor de klant, zonder er zelf direct voor te betalen. Tot slot: groei is niet enkel gestoeld op volume, maar juist ook op conversie en retentie. Dus heb je potentiële klanten of verkeer naar je website binnengehaald? Zorg er dan ook voor dat ze converteren naar echte klanten én dat je er zoveel mogelijk behoudt door goede service te bieden. Het behoud van goede klanten is namelijk een stuk voordeliger dan het aantrekken van nieuwe klanten.

Ps. Interesse in relevante tools, zoals onze LinkedIn checklist? Neem contact op via tools@spotcap.com.