Veelgestelde vragen | Lees hier alles over zakelijk lenen bij Spotcap.

Direct Lender Spotcap Nederland wordt onderdeel van CapitalBox

Spotcap Nederland gaat verder als Capital Box. Aanvragen kunnen gedaan worden via deze link. Voor bestaande klanten wijzigt er niets, zij kunnen inloggen zoals zij gewend zijn. Heeft u als klant vragen, dan kunt u contact opnemen met onze client service afdeling, voor contactgegevens, klik hier. Spotcap Partners ontvangen per mail meer informatie over hun specifieke situatie, daarnaast kunnen zij contact opnemen met hun Spotcap accountmanager. Voor meer informatie over deze transitie kunt u kijken op onze FAQ pagina, klik hier.

Veelgestelde vragen

Over Spotcap

  • Wat is Spotcap voor onderneming?

    Spotcap is een online zakelijk kredietverstrekker voor ondernemers. Het bedrijf startte in 2015 in Nederland en wordt geleid door directeur Niels Turfboer. We verstrekken kredieten tussen €10.000 en €350.000 aan ondernemers die dit veelal inzetten als werkkapitaaloplossing. Denk aan het inkopen van extra voorraad, het voorfinancieren van een groot project of het managen van de cashflow.

    Spotcap is een alternatieve (oftewel non-bancaire) financier. Wij financieren vanaf de eigen balans, wat inhoudt dat wij krediet verstrekken vanuit aandelenkapitaal of debt financiering van institutionele beleggers.

    Onze uitgangspunten draaien altijd om service en kwaliteit. Wij zijn een verantwoorde kredietverstrekker en onze missie is om ondernemers op een verantwoorde wijze te helpen groeien. Om dit standpunt kracht bij te zetten, zijn we in Nederland als founding member aangesloten bij de Stichting MKB Financiering. Aangesloten financiers handelen volgens de Gedragscode MKB Financiers, die als leidraad geldt voor passend en verantwoord financieren. Tevens zijn wij drager van het keurmerk Erkend MKB Financier.

    Ons team bestaat uit experts met veelal een financiële en/of bancaire achtergrond. We vormen een ambitieus en professional team, dat gezamenlijk onze missie nastreeft. Het kantoor van Spotcap bevindt zich in Amsterdam.

  • Waarin verschilt Spotcap ten opzichte van andere kredietverstrekkers?

    Spotcap werkt, in tegenstelling tot veel traditionele financiers, geheel online. Het aanvraagproces kan zo vlot en eenvoudig worden afgerond, al binnen 20 minuten. Ondersteuning bij het aanvraagproces verloopt telefonisch via onze Client Services afdeling. Wij beoordelen complete kredietaanvragen binnen één werkdag en bieden bij goedkeuring direct een vrijblijvend voorstel aan. Wij verzorgen het complete aanvraagproces én het kredietvoorstel geheel kosteloos. Ook bieden wij de mogelijkheid om een krediet vervroegd boetevrij af te lossen. Tot slot vragen wij geen zekerheden (zoals een onderpand of persoonlijke borgstelling) bij het verstrekken van een krediet. Wij verstrekken dus onverzekerd krediet. Dit is bij ons mogelijk, doordat wij een zeer gedegen kredietanalyse en beoordeling op iedere onderneming uitvoeren. Wij verstrekken op verantwoorde wijze kredieten en zullen nooit kredieten goedkeuren die een onderneming niet kan dragen. Tevens zijn wij aangesloten bij de Stichting MKB Financiering als één van haar founding partners, en dragen wij het Keurmerk Erkend MKB Financier, waarmee wij voldoen aan de hoogst haalbare eisen voor passend en verantwoord financieren aan mkb-ondernemers.

  • Wat is het financieringsmodel van Spotcap?

    Spotcap financiert vanaf de eigen balans. Dit houdt in dat wij krediet verstrekken vanuit aandelenkapitaal of debt financiering van institutionele beleggers. Wij zijn geen crowdfundplatform en maken dus geen gebruik van het publiek of van particuliere beleggers.

  • Wat houdt zakelijk krediet in?

    Wanneer wij een krediet ter hoogte van een bepaalde bedrag goedkeuren, stellen wij dit bedrag direct ter beschikking aan de aanvragende onderneming. De ondernemer kan vervolgens één of meerdere opnames uit dit krediet doen. Iedere afzonderlijke opname verandert automatisch in een lening. Deze lening lost de ondernemer vervolgens bij ons af in maximaal 24 maanden, waarbij maandelijks aflossingen plaatsvinden. Voor het beschikbaar stellen van een krediet brengen wij geen kosten in rekening. U betaalt pas wanneer u besluit een opname te doen.

  • Wie zijn de gezichten achter Spotcap?

    Spotcap werd begin 2014 gelanceerd door CEO Jens Woloszczak in Duitsland. Het hoofdkantoor werd gevestigd in Berlijn, waarna markten in Nederland, Engeland, Spanje, Australië en Nieuw-Zeeland werden gelanceerd. De kantoren in Australië en Nieuw-Zeeland zijn ondertussen succesvol overgenomen door techbedrijf Zip Co. In Nederland is Spotcap sinds 2015 actief onder leiding van directeur Niels Turfboer. Het bedrijf is geïncubeerd door Rocket Internet en heeft middels diverse investeringsrondes kapitaal opgehaald bij partijen als Finstar Financial Group, Holtzbrinck Ventures, Access Industries en Kreos Capital.

  • Hoeveel kan ik lenen bij Spotcap?

    Spotcap biedt kredieten van € 10.000 tot € 350.000. Afhankelijk van uw financiële situatie en risicoprofiel kunnen wij een krediet tussen deze bedragen goedkeuren.

  • Wat is de maximale looptijd van een lening?

    Per lening hanteren wij een looptijd van maximaal 24 maanden. Uit een krediet kunnen meerdere leningen worden opgenomen, wat betekent dat er verschillende aflosschema’s naast elkaar kunnen lopen. De looptijd per lening hangt af van uw financieringsdoel, financiële situatie en risicoprofiel.

  • Hoe wordt Spotcap gereguleerd?

    Spotcap is aangesloten bij de Vereniging van Financieringsondernemingen (VFN), welke in Nederland een gezond en veilig leenklimaat waarborgt, en bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Tevens zijn wij founding member en lid van de Stichting MKB Financiering, die zich middels o.a. een Gedragscode inzet voor een veilig, professioneel en kwalitatief financieringsklimaat voor het mkb. Tot slot zijn wij drager van het keurmerk Erkend MKB Financier, waarmee we voldoen aan de hoogst haalbare eisen voor passend en verantwoord financieren.

  • Hoe kan ik financiering van Spotcap inzetten?

    De kredietfaciliteiten van Spotcap worden gebruikt ter verruiming van het werkkapitaal. We zien verschillende financieringsdoeleinden bij onze klanten op zowel de korte als lange termijn. Voorbeelden zijn: de aanschaf van voorraden, het overbruggen van een liquiditeitstekort, managen van de kasstroom, de uitbreiding van een zaak, het starten van een campagne, het aannemen van nieuw personeel of verbouwen en renoveren.

  • Waar is Spotcap gevestigd?

    Spotcap is in Nederland gevestigd aan de Sarphatikade 14, 1017 WV te Amsterdam.

Registratie en aanvraagprocedure

  • Hoe werkt een kredietaanvraag?

    Een kredietaanvraag verloopt bij Spotcap geheel online en kan binnen 20 minuten voltooid worden. U registreert zich kosteloos op onze website en maakt hierbij een persoonlijk account aan. Hiermee start u de aanvraagprocedure die u in drie eenvoudige stappen voltooit. U vult allereerst uw persoons- en bedrijfsgegevens in. Hierna uploadt u uw financiële documentatie. Tot slot uploadt u uw bankgegevens. Wij beoordelen complete aanvragen binnen één werkdag en bieden u bij goedkeuring direct een kredietvoorstel aan. Ook dit is bij ons kosteloos en vrijblijvend. Indien u begeleiding wenst bij de aanvraag, kan onze Client Service afdeling dit telefonisch voor u doen. Ook staan onze collega’s altijd klaar bij overige vragen.

  • Welke documenten heb ik nodig om een aanvraag te voltooien?

    U dient in ieder geval de volgende documenten bij ons in:

    • (1) De BTW-aangiftes van tenminste de afgelopen 4 kwartalen. Indien uw omzet seizoensgebonden is dient u de aangiftes van de afgelopen 6 kwartalen in.
    • (2) De jaarrekening van het afgelopen jaar. Als deze nog in concept is, dan ook de jaarrekening van het voorgaande jaar. Indien het bedrijf beheerd wordt door een holding, dan is de meest recente jaarrekening van de holding ook vereist.
    • (3) Een transactieoverzicht van uw zakelijke bankrekening van de afgelopen 52 weken. U uploadt dit in een kommagescheiden bestand. Dit kan een .XLS, .TAB, .TXT of .CSV-bestand zijn. Een PDF-bestand kunnen onze systemen niet lezen. Indien betalingen op meerdere rekeningen binnenkomen ontvangen wij graag van alle bankrekeningen dit bestand.
    • (4) Een schermafbeelding van het internetbankieren waarop de datum, tenaamstelling en het actuele banksaldo zichtbaar zijn. Wij ontvangen dit bestand graag van al uw actieve zakelijke rekeningen.

    Deze documenten zijn bij elke kredietaanvraag vereist. Enkel als u volledig van BTW bent vrijgesteld, kan de aanvraag in behandeling worden genomen zonder de BTW-aangiftes.

    Indien u afhankelijk bent van een beperkt aantal afnemers dan is het in uw voordeel om ook getekende contracten en/of verkooporders aan te leveren.

  • Hoe download ik transactiebestanden bij mijn bank?

    U kunt eenvoudig uw transactiebestanden downloaden vanuit de online omgeving van uw bank. Let op: Transactiebestanden in .pdf, mt940 of .xlm-formaat kunnen helaas niet door onze programma’s worden uitgelezen.

    • ABN AMRO
    • 1. Open uw browser en ga naar  ABN AMRO Internetbankieren
    • 2. Log in op uw zakelijke account
    • 3. Selecteer uw zakelijke bankrekening(en)
    • 4. Klik op ‘rekeningopties’
    • 5. Kies dan voor ‘mutaties downloaden’
    • 6. Selecteer de volledige periode (afgelopen 52 weken)
    • 7. Kies bij formaat voor .txt of .csv
    • 8. Klik op ‘OK’ en sla de bestanden op

     

    ING

      • 1. Open uw browser en ga naar ING Zakelijk Internetbankieren
      • 2. Log in op uw zakelijke account
      • 3. Selecteer uw zakelijke bankrekening(en)
      • 4. Klik op ‘af- en bijschrijvingen downloaden’
      • 5. Selecteer de volledige periode (afgelopen 52 weken)
      • 6. Kies bij formaat voor ‘kommagescheiden CSV
      • 7. Klik op ‘download’ en de bestanden zijn succesvol opgeslagen.

    Rabobank

        • 1. Open uw browser en ga naar Rabobank.nl
        • 2. Log in op uw zakelijke account
        • 3. Kies bij formaat voor ‘kommagescheiden (.txt)’
        • 4. Selecteer de volledige periode (afgelopen 52 weken)

    Let op: U kunt bij Rabobank steeds een overzicht van maximaal 3 maanden downloaden.

        • 5. Klik op ‘download’ en sla de bestanden op.
        • Herhaal deze stap 4 keer, om een overzicht van 12 maanden te krijgen.

    SNS

        • 1. Open uw browser en ga naar Mijn SNS
        • 2. Log in op uw zakelijke account
        • 3. Klik onder ‘downloaden’ op ‘bij- en afschrijvingen’
        • 4. Vink de juiste rekening(en) aan
        • 5. Selecteer de volledige periode (afgelopen 52 weken)
        • 6. Kies bij formaat voor ‘microsoft excel, CSV-bestand’
        • 7. Klik op ‘download’ en sla de bestanden op

    Knab

      • 1. Open uw browser en ga naar Knab Internetbankieren
      • 2. Log in op uw zakelijke account
      • 3. Selecteer de juiste rekening en klik op het tab ‘zoeken en downloaden’
      • 4. Kies bij formaat voor ‘CSV’
      • 5. Selecteer de volledige periode (afgelopen 52 weken)
      • 6. Klik op ‘selectie downloaden’ en sla de bestanden op

  • Hoe lang duurt de beoordelingsprocedure?

    Nadat alle documenten zijn aangeleverd en de aanvraag compleet is, ontvangt u binnen één werkdag uitsluitsel over uw kredietaanvraag. Is uw aanvraag bij het indienen nog niet compleet, dan belt één van onze Client Services Managers u op om het samen in orde te maken. Bij goedkeuring heeft u direct toegang tot het krediet.

  • Wat zijn de kosten voor een kredietaanvraag?

    Een kredietaanvraag bij Spotcap is altijd geheel vrijblijvend en kosteloos. Pas wanneer u besluit een opname te doen uit uw krediet brengen wij kosten in rekening. U betaalt bij uw eerste opname een afsluitprovisie over de gehele kredietfaciliteit (tussen 2,0% en 3,0%, gemiddeld 2,5%) plus een nominale maandelijkse rente (tussen 0,5% en 1,7%, gemiddeld 1,1%) over het opgenomen deel. Er zijn geen aanvullende (verborgen) kosten en onze rentekosten vallen binnen de norm voor passend en verantwoord financieren.

  • Wat zijn de minimale vereisten om in aanmerking te komen?

    Uw bedrijf komt in aanmerking als het aan de volgende vereisten voldoet:

    • 1. Uw bedrijf genereert een minimale jaaromzet van €300.000,-
    • 2. Uw bedrijf is ten minste 24 maanden operationeel
    • 3. U bent geregistreerd bij de Kamer van Koophandel en in het bezit van een Nederlandse betaalrekening met internetbankieren
    • 4. De DGA(s) van uw bedrijf is/zijn woonachtig in Nederland

  • Zijn er branches of sectoren die niet voor een krediet in aanmerking komen?

    Om de reputatie van Spotcap als verantwoorde en solide kredietverstrekker kracht bij te zetten, sluiten wij aanvragen uit bepaalde branches en sectoren uit van onze dienstverlening. We gaan hier terughoudend maar zorgvuldig mee om en het uitgangspunt hierbij is altijd ons krediet- en risicobeleid.

    Aanvragen van bedrijven die operationeel zijn in de hieronder volgende sectoren, kunnen wij niet in behandeling nemen:

    • – Entiteiten uit de publieke sector (deels of geheel publiek bezit), alsmede lobby-organisaties
    • – Religieuze of levensbeschouwelijke instellingen
    • – Financiële instellingen of organisaties die zelf financieren
    • – Vastgoedontwikkeling
    • – Wedkantoren of entiteiten in de gok-/wed-industrie
    • – Wapenbranche
    • – Drugs, in enige vorm
    • – Adult entertainment

    Let wel: de hier opgesomde sectoren vormen niet een volledige lijst en Spotcap houdt zich het recht voor om de lijst, waar nodig, aan te passen of uit te breiden. Tevens zullen Spotcap’s kredietanalisten aanvragen op individuele basis beoordelen op hun compatibiliteit met Spotcap’s krediet- en risicobeleid. Indien zij dit niet het geval achten, kan de aanvraag niet in behandeling worden genomen.

Productkenmerken

  • Wat zijn de kosten voor een krediet bij Spotcap?

    Wij voeren geheel kosteloos de kredietanalyse uit en bieden tevens kosteloos een kredietvoorstel aan. Ook na het accepteren van uw voorstel betaalt u nog niets. Zelfs indien u helemaal geen gebruik te maken van uw goedgekeurde krediet, brengen wij geen kosten in rekening. U betaalt pas vanaf de eerste daadwerkelijke opname uit uw krediet. Vanaf de eerste opname betaalt u een afsluitprovisie van 2,0% tot 3,0% over de <b>gehele kredietfaciliteit</b>, plus een nominale maandelijkse rente tussen 0,5% en 1,6% over het <b>opgenomen deel</b> (dit betreft 1,1% gemiddeld van alle klanten). Het rentepercentage is gebaseerd op het risicoprofiel van uw onderneming. Onze rentepercentages voldoen aan de norm voor passend en verantwoord financieren, welke is opgenomen in de Gedragscode MKB Financiers die wij als leidraad aanhouden. Naast de afsluitprovisie en de maandelijkse rente brengen wij geen kosten in rekening voor het gebruikmaken van uw krediet. Alle voorwaarden van uw krediet worden kenbaar gemaakt op het kredietvoorstel dat u van ons ontvangt. Bekijk voor een volledig overzicht ook <a href=”https://www.spotcap.nl/kosten-berekenen/”>onze kostenpagina</a>.

  • Hoe krijg ik toegang tot mijn krediet?

    U kunt uw krediet beheren en monitoren in uw persoonlijke online dashboard. In deze omgeving kunt u tevens opnames doen uit uw krediet. Wanneer u een opname doet, boeken wij het bedrag binnen één werkdag over op de zakelijke bankrekening die bij ons bekend is. Afhankelijk van uw bank, beschikt u doorgaans de daarop volgende werkdag over het krediet. Houd wel rekening met een langere doorlooptijd in weekenden en tijdens feestdagen.

  • Hoe en wanneer kan ik mijn krediet opnemen?

    Bij goedkeuring van uw krediet stellen we dit direct voor u beschikbaar in uw online persoonlijke dashboard. Uw krediet is vanaf de datum van goedkeuring 1 tot 3 maanden beschikbaar voor opname (afhankelijk van uw risicoprofiel en bestedingsdoeleinden), dit noemen we de opnameperiode. Tijdens de opnameperiode kunt u één of meerdere opnames doen uit uw krediet. U kunt zowel het gehele bedrag als gedeelten ervan opnemen. Dit doet u online via uw persoonlijke dashboard. In uw dashboard ziet u tevens welke leningen u heeft lopen, wat het uitstaande kredietbedrag is en wat nog beschikbaar is voor opname. Ook kunt u van elke lening het aflosschema terugvinden in uw dashboard.

  • Wat zijn de mogelijkheden voor een hertoetsing?

    Vanaf 3 maanden na uw eerste opname, kunt u in aanmerking komen voor een zogenoemde hertoetsing. Tijdens een hertoetsing kijken onze kredietanalisten of er ruimte is voor een eventuele verruiming of verlenging van uw bestaande krediet. Hiervoor moet u enkele documentatie opnieuw indienen. Indien u in aanmerking komt voor een hertoetsing,
    nemen wij automatisch contact met u op. Met een hertoetsing kunnen we u meer flexibiliteit bieden in uw financiële situatie. Ook kunnen wij u na een hertoetsing doorgaans betere voorwaarden aanbieden.<br>

  • Wordt mijn kredietregistratie in overweging genomen?

    Wij nemen uw zakelijke en persoonlijke kredietwaardigheid en -registratie mee in onze analyse. Dit hoeft echter niet altijd nadelig te zijn. Wij kijken gelijktijdig naar uw huidige bedrijfsprestaties en de trend van de afgelopen maanden om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen van uw situatie.

Aflossen

  • Hoe los ik mijn lening(en) af?

    Voor iedere lening die u opneemt, generen wij een aflosschema met maandelijkse betalingstermijnen. De betalingen worden worden iedere maand van uw rekening afgeschreven door middel van een automatische incasso. De aflossing vindt elke maand plaats op de dag waarop u de lening ontving. Bijvoorbeeld: als u de lening heeft ontvangen op 5 oktober, dan vindt de aflossing maandelijks op de 5e plaats totdat het krediet volledig is afgelost. Zo kunnen er, wanneer u meerdere opnames doet, meerdere leningen naast elkaar lopen die verschillende aflossingsdata hebben.

  • Hoe ziet mijn aflosschema eruit?

    Wij hanteren een annuïtaire aflossingsstructuur. U betaalt hierbij een maandelijkse rente over het openstaande deel van uw lening. Gedurende de looptijd van de lening wordt het aflossingsdeel groter en het rentedeel kleiner, totdat het gehele bedrag is terugbetaald. Wij bieden afhankelijk van uw bestedingsdoeleinden en risicoprofiel een aflossingsschema aan van 7 tot 24 maanden.

  • Hoe wordt de hoogte van mijn maandelijkse aflossing berekend?

    Ons model berekent de hoogte van de maandelijkse betalingen op basis van de looptijd, de aflossingen en het rentepercentage. Wij hanteren hierbij een annuïtaire structuur. Dit zorgt ervoor dat de totale maandelijks te betalen bedragen gelijk blijven. Gedurende de looptijd van de lening wordt het aflossingsdeel groter en het rentedeel kleiner.

  • Kan ik eventueel vervroegd aflossen?

    Ja, dit kan bij Spotcap. Vanaf één maand van de looptijd van uw lening kunt u deze volledig boetevrij vervroegd aflossen. U kunt hiervoor contact opnemen met onze debiteurenafdeling via debiteuren@spotcap.nl of 020-369 0769.

  • Wat gebeurt er als ik te laat betaal?

    Conform artikel 7 van de kredietovereenkomst geldt als volgt: Mocht de maandelijkse aflossing niet uiterlijk binnen 3 dagen na de gecommuniceerde aflossingsdatum bij ons zijn bijgeschreven, of indien op die datum niet of te weinig is betaald, dan dient u naast het initiële aflossingsbedrag de volgende vergoeding(-en) aan ons te betalen:

    • – Een vast bedrag van EUR 40,00 incassokosten.
    • – Het overeengekomen maandelijkse rentepercentage zal worden blijven gerekend vanaf het moment dat u niet aan de betalingsplicht heeft voldaan tot aan het moment van algehele aflossing. Zodra uw betaling ontvangen is, zal dit op basis van nacalculatie met de daarop volgende aflostermijn in rekening worden gebracht.

    Wanneer u niet voldoet aan de verplichtingen, zoals beschreven in de Kredietovereenkomst en haar Algemene Voorwaarden, worden alle betalingen die Spotcap op grond van deze overeenkomst ontvangt toegepast in de volgende volgorde;

    • 1. vaste vergoeding voor het te laat betalen, dan
    • 2. het rentebedrag, dan
    • 3. overige vergoedingen (indien van toepassing), dan
    • 4. het initiële leenbedrag

  • Heb ik bij meerdere opnames ook verschillende aflosdata?

    Iedere opname uit uw kredietfaciliteit wordt beschouwd als een afzonderlijke lening, met een eigen aflossingsschema. In het geval van meerdere leningen heeft u ook meerdere oplossingsschema’s. De maandelijkse aflossingen vinden plaats op de dag waarop u de lening ontving. Het is bij ons eventueel mogelijk om afzonderlijke leningen te consolideren, zodat alle afschrijvingen tegelijkertijd plaatsvinden. Let wel, dit is slechts eenmaal mogelijk en enkel in overleg met ons Client Services team.

Privacy

  • Hoe worden mijn gegevens gebruikt?

    Ons primaire doel is om onze klanten efficiënte service te verlenen op een veilige manier.
    We gebruiken uw gegevens dan ook enkel om uw aanvraag te beoordelen en een passend kredietvoorstel te bieden. We gebruiken de gegevens van onze klanten niet voor andere doeleinden en verstrekken deze nooit aan derden. We gebruiken uw persoonsgegevens:

    • – Ter optimalisatie van passende dienstverlening
    • – Voor het verwerken van transacties
    • – Om met u in contact te blijven
    • – Voor het voorkomen van mogelijke illegale of verboden activiteiten
    • – Teneinde het nakomen van de afgesloten overeenkomst

    Los hiervan voldoen wij aan alle richtlijnen met betrekking tot de AVG-regeling, die in mei 2018 van kracht ging. Voor meer informatie kunt u tevens ons Privacybeleid en Cookiebeleid raadplegen.

  • Hoe ben ik er zeker van dat mijn login- en privégegevens veilig zijn?

    Wij beschikken over een SSL-certificaat dat ervoor zorgt dat wij in een veilige omgeving werken. Alle informatie die u online aan ons verstrekt wordt binnen onze beveiligde server opgeslagen. Onze veiligheidssystemen hebben een standaard die u ook van een bank kan verwachten. Wij bekijken en/of bewaren geen persoonlijke inloggegevens en kunnen hier, zonder uw uitdrukkelijke toestemming, nooit over beschikken. Uw financiële documentatie, transactie- en bankgegevens worden uitsluitend gebruikt voor analysedoeleinden en worden versleuteld opgeslagen.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan gerust contact op via 020 890 5429 of info@spotcap.nl, bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 18:00.