Capitalbox - Veelgestelde vragen | Spotcap

Direct Lender Spotcap Nederland wordt onderdeel van CapitalBox

Spotcap Nederland gaat verder als Capital Box. Aanvragen kunnen gedaan worden via deze link. Voor bestaande klanten wijzigt er niets, zij kunnen inloggen zoals zij gewend zijn. Heeft u als klant vragen, dan kunt u contact opnemen met onze client service afdeling, voor contactgegevens, klik hier. Spotcap Partners ontvangen per mail meer informatie over hun specifieke situatie, daarnaast kunnen zij contact opnemen met hun Spotcap accountmanager. Voor meer informatie over deze transitie kunt u kijken op onze FAQ pagina, klik hier.

Veelgestelde vragen

Overname

  • 1. Hoe ziet de overname van Spotcap door CapitalBox eruit?

    Begin 2019 heeft Spotcap Global de strategische keuze gemaakt om zich te gaan focussen op Lending-as-a-Service (een technische oplossing waarmee banken hun kredietverlening kunnen digitaliseren) en de activiteiten op het gebied van direct lending (MKB-leningen) af te stoten. In lijn met deze strategie werden Spotcap Australië en Nieuw-Zeeland in september 2019 met succes verkocht aan Zip.Co. Als laatste stap is Spotcap Nederland nu verkocht aan het Europese financieringsplatform CapitalBox.
     
    Spotcap Nederland is de afgelopen 6 jaar uitgegroeid tot een gevestigde speler in de Nederlandse financieringsmarkt en daar zijn we trots op. De integratie met CapitalBox biedt ons de mogelijkheid om ons verder te ontwikkelen als zakelijk kredietverstrekker en het Nederlandse MKB nog beter te ondersteunen in haar financieringsbehoefte.
  • 2. Wie is CapitalBox?

    CapitalBox is een toonaangevend online financieringsplatform voor het MKB dat helpt het financieringsgat voor kleine bedrijven in heel Europa te dichten. CapitalBox is een fintech-kredietverstrekker voor het MKB en actief in zes Europese markten: Nederland, Zweden, Finland, Denemarken, het VK en Litouwen. Via het platform biedt CapitalBox snelle, op maat gemaakte en vertrouwde financieringsoplossingen die ondernemers de ondersteuning biedt die ze nodig hebben, wanneer ze die het meest nodig hebben.
     
    CapitalBox helpt het MKB en micro-ondernemingen en biedt leningen aan tot €350.000 euro met een looptijd van 12-36 maanden (In Nederland tot 24 maanden). Door middel van een online aanvraagproces, dat ondersteunt wordt door deskundige kredietspecialisten, is CapitalBox in staat om snelle beslissingen te nemen. De technologie om dit te bereiken is complex, maar de missie is simpel: de financiering versnellen naar waar het bedrijf het het meest nodig heeft om te kunnen groeien.
  • 3. Waarom de overname?

    Begin 2019 heeft Spotcap Global de strategische keuze gemaakt om zich te gaan focussen op Lending-as-a-Service (een technische oplossing waarmee banken hun kredietverlening kunnen digitaliseren) en de activiteiten op het gebied van direct lending (MKB-leningen) af te stoten. In lijn met deze strategie werden Spotcap Australië en Nieuw-Zeeland in september 2019 met succes verkocht aan Zip.Co. Als laatste stap is Spotcap Nederland nu verkocht aan het Zweedse CapitalBox.
     
    Spotcap Nederland is de afgelopen 6 jaar uitgegroeid tot een gevestigde speler in de Nederlandse financieringsmarkt en daar zijn we trots op. De integratie met CapitalBox biedt ons de mogelijkheid om ons verder te ontwikkelen als zakelijk kredietverstrekker en het Nederlandse MKB nog beter te ondersteunen in haar financieringsbehoefte.
  • 4. Wat gebeurt er met de Spotcap merknaam?

    Spotcap Nederland gaat over in CapitalBox. Voor huidige Spotcap klanten wijzigt er voorlopig niets, voor nieuwe of aanvullende aanvragen helpen wij u graag verder als CapitalBox.
     
    Spotcap Global, gevestigd in Berlijn, zal blijven bestaan. Echter zullen zij geen direct lending activiteiten meer ondernemen. Spotcap Global zal zich verder positioneren als Lending-as-a-Service provider en financiële instellingen wereldwijd helpen om hun kredietverlening te digitaliseren met de LendSuite-propositie.
  • 5. Ik zou graag het persbericht willen lezen, waar kan ik dat vinden?

    Het persbericht kun je vinden onder deze link. Heb je vragen, stuur dan een mail naar pers@spotcap.com.

Product

  • 1. Blijft het Spotcap product hetzelfde?

    Het Spotcap product verhuist mee naar CapitalBox. Wel hebben we vanwege de overgang enkele wijzigingen doorgevoerd om onze leningen nog simpeler en overzichtelijker te maken. Waar we voorheen werkten met een (goedgekeurde) kredietruimte, zullen we bij CapitalBox enkel leningen aanbieden; deel-opnames zijn derhalve niet meer mogelijk. Bij een hertoetsing voor een hoger bedrag of langere looptijd, wordt bij goedkeuring de gehele lening geherfinancierd. Dit betekent dat de klant altijd 1 maandelijkse afschrijving houdt, in plaats van meerdere (voorheen 1 aflossing per opname). Het is dus niet meer mogelijk om binnen de goedgekeurde kredietruimte meerdere leningen op te nemen. Na acceptatie van het voorstel zal de lening direct naar uw zakelijke rekening overgemaakt worden.

  • 2. Blijven de Spotcap condities hetzelfde?

    De hoogte van de lening en de maximale looptijd blijven hetzelfde. Het maximale financieringsbedrag is €350.000,- en de maximale looptijd blijft 24 maanden. De annuïtaire aflossing zal maandelijks afgeschreven worden.

  • 3. Zullen er prijsverschillen zijn (zoals de rente en de afsluitprovisie)?

    De rente van CapitalBox zal vergelijkbaar zijn met de rente bij Spotcap en varieert per aanvraag en risicoprofiel. Gemiddeld zal de maandelijkse rente 1,1% bedragen. De eenmalige afsluitprovisie zal gemiddeld 2.0% tot 3.0% bedragen, afhankelijk van het bedrag en risico.

  • 4. Zullen er verschillen zijn in de looptijd van de lening?

    CapitalBox hanteert in andere Europese landen een looptijd van 36 maanden. In Nederland zal de looptijd voorlopig maximale looptijd 24 maanden blijven, dat overeen komt met de looptijd die Spotcap hanteerde. Echter, kunt u er ook voor blijven kiezen om een lening met een kortere looptijd te nemen.

  • 5. Wat wordt de opnametermijn?

    De vrijblijvende opnametermijn van 1-3 maanden die Spotcap hanteerde, zal niet meer beschikbaar zijn. Na goedkeuring van de lening heeft u 1 maand de tijd om het voorstel te accepteren. Na acceptatie wordt de lening direct overgemaakt naar uw bankrekening. Afhankelijk van uw bank staat het geld binnen 1-3 werkdagen op uw rekening.

  • 6. Hoe zit het met een vervroegde aflossing van een lening?

    U kunt een lening gewoon boetevrij vervroegd blijven aflossen zoals u bij Spotcap gewend was.

Partners/Affiliates

  • 1. Wat houdt deze overname in voor mij als Spotcap partner?

    ● Het Spotcap Accountmanagement team gaat mee naar CapitalBox. Dit betekent voor u dat uw contactpersoon hetzelfde blijft.
     
    ● De Spotcap propositie blijft vrijwel hetzelfde (het wordt zelfs iets simpeler). Er zullen een paar kleine wijzigingen plaats vinden en daarover informeren wij u graag per mail of kunt u contact openen met uw Spotcap accountmanager. Een aantal van deze wijzigingen kunt u vinden onder het hoofdstuk ‘Product’.
     
    ● Uw huidige Partner Dashboard blijft bestaan totdat alle huidige klanten hun lening hebben afbetaald. Voor nieuwe aanvragen krijgt u van ons een nieuwe login voor het partnerportal bij CapitalBox. Meer informatie hierover kunt u vinden in de mail die wij gaan versturen. Niet ontvangen? Neem dan contact op met uw Spotcap Accountmanager.
  • 2. Moet ik als partner iets doen, nu Spotcap is overgegaan in CapitalBox?

    Ja, om gebruik te kunnen maken van het CapitalBox partner-systeem en de voordelen, gaan wij u om toestemming vragen om uw bedrijfsgegevens over te zetten naar de beveiligde CapitalBox partner omgeving. Wij gaan u ook een nieuw partner contract toesturen. Alleen met uw toestemming kunnen wij informatie overzetten naar het CapitalBox systeem. Uiteraard gaan we zorgvuldig om met de data en werken wij volgens de geldende Europese data- en privacywetgeving.
    Heeft u vragen, neem dan contact op met uw Spotcap accountmanager of door te bellen naar de klantenservice team op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.

  • 3. Kan ik gebruik blijven maken van het Spotcap Partner Portal?

    Het Spotcap Partner Portal blijft voorlopig gewoon live voor u en uw klanten. Als u een nieuwe aanvraag wilt doen voor een van uw klanten, dan zult u hiervoor gebruik moeten maken van het CapitalBox Partner Portal. Voor toegang tot dit portaal kunt u contact opnemen met uw Spotcap accountmanager of door te bellen naar de klantenservice team op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.

  • 4. Wat gebeurt er met de leningen die mijn klanten op dit moment bij Spotcap hebben lopen?

    Voor bestaande Spotcap klanten wijzigt er vooralsnog niets: zij kunnen blijven inloggen via de Spotcap website zoals ze gewend zijn. Lopende leningen lossen ze gewoon volgens afspraak af aan Spotcap. Mochten ze een verhoging of verlenging willen dan is dit gelukkig wel weer mogelijk vanaf 26 oktober, de aanvraag wordt dan doorgeleid naar CapitalBox. De afhandeling hiervan zal worden gedaan door uw vertrouwde contactpersoon bij Spotcap, want het Spotcap team gaat gewoon mee naar CapitalBox.
     
    Als partner hoeft u in principe niets te doen. Indien u meer informatie wilt over de mogelijkheden dan kunt u contact opnemen met uw huidige Spotcap accountmanager of door te bellen naar de klantenservice team op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.
  • 5. Blijft mijn partner korting hetzelfde?

    Voor meer informatie over uw partnerkorting kunt u contact opnemen met uw Spotcap accountmanager of door te bellen naar de klantenservice team op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.

  • 6. Op mijn bedrijfswebsite staat Spotcap informatie. Waar kan ik terecht voor nieuwe marketing materialen?

    De aankomende maanden zal de transitie operationeel worden uitgevoerd. Wij zullen ons bestaand partner netwerk informeren zodra de nieuwe materialen klaar zijn. Heeft u vragen, dan kunt u een mail sturen naar suzan.waarts@spotcap.com.

  • 7. Ik wil mijn Spotcap accountmanager graag spreken, hoe kan ik die bereiken?

    Het accountmanagement team staat graag voor u klaar wanneer u vragen heeft. U kunt hen bereiken op 020-7070580 of per mail partner@spotcap.nl.

Klanten

  • 1. Wat houdt deze overname in voor mij als Spotcap klant?

    Per mail brengen wij al onze huidige klanten op de hoogte van deze verandering. Voor bestaande Spotcap klanten wijzigt er vooralsnog niets: u kunt inloggen via de Spotcap website zoals u gewend bent. Uw dashboard behoudt dezelfde functionaliteit. We blijven ook bereikbaar via info@spotcap.nl en op 020-8905429. Indien u een lopende lening heeft, lost u dit gewoon af aan Spotcap, volgens het met u afgesproken aflossingsschema. Kortom: voor bestaande Spotcap leningen, blijft alles precies hetzelfde.
     
    Als u een nieuwe of aanvullende lening aan wilt vragen, dan kan dat en uiteraard helpen wij u graag. Vanaf 26 oktober 2020 zijn wij weer open voor aanvragen. De aanvraag zal voortaan via CapitalBox verlopen en bij goedkeuring van de aanvraag, zult u ook van CapitalBox een offerte ontvangen. De afhandeling van de aanvraag zal echter worden gedaan door uw vertrouwde contactpersoon bij Spotcap, want het Spotcap team gaat gewoon mee naar CapitalBox. Via deze link komt u uit bij het aanvraagformulier.
     
    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het Spotcap klantenservice team; wij zijn bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 – 17:00 op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.
  • 2. Wordt mijn bedrijfsinformatie gebruikt door CapitalBox?

    Uiteraard gaan we zorgvuldig om met uw klantdata; dit doen wij volgens de geldende data- en privacywetgeving. De data van uw onderneming zal niet worden gedeeld met CapitalBox, mits u daar actief toestemming voor geeft. Maar met uw toestemming kan er bijvoorbeeld gekeken worden naar de mogelijkheden voor een nieuwe lening bij CapitalBox.
     
    Bent u geïnteresseerd in een nieuwe of aanvullende lening, dan kunt u contact opnemen met het Spotcap klantenservice team. Tijdens het gesprek nemen we uw financieringsbehoefte door en vragen we uw toestemming voor het gebruik van de data voor de nieuwe aanvraag. Dat zal altijd gebeuren, alvorens wij de aanvraag gaan starten in het CapitalBox systeem. Zodoende gebeurt dit nooit zonder uw toezegging en medeweten.
     
    Het Spotcap klantenservice team is bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 – 17:00 op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.
  • 3. Gaat er iets veranderen in mijn huidige Spotcap klanten dashboard?

    Voor bestaande Spotcap klanten wijzigt er vooralsnog niets: u kunt inloggen via de Spotcap website zoals u gewend bent. Uw dashboard biedt dezelfde functies als voorheen; inzicht in al uw aflossingen, uw lening en uw kredietovereenkomst.

  • 4. Wat zijn de verschillen tussen een lening bij Spotcap en een lening bij CapitalBox?

    ● Het aanvraagproces, leenbedragen, voorwaarden en zelfs de contactpersonen blijven vertrouwd: het Spotcap team gaat mee naar CapitalBox. Dit geldt ook voor de mogelijkheid om boetevrij vervroegd af te lossen.
     
    ● Het aanvragen van aanvullende leningen wordt iets flexibeler. Zo kunt u, afhankelijk van de looptijd-categorie van uw huidige lening, bijvoorbeeld al na 2 maanden een vervolgaanvraag doen. (Bij een looptijd van 1-6 maanden, vragen we 2 maandelijkse aflossingen alvorens een nieuwe aanvraag kan worden gedaan. Bij 7-15 maanden zijn dit 4 aflossingen, bij de looptijd 16-24 maanden kan dit na 6 aflossingen.)
     
    ● Bij goedkeuring van een aanvraag krijgt u het aanbod. Nadat u dit aanbod accepteert wordt de volledige lening uitbetaald op uw zakelijke bankrekening. Deel-opnames, zoals u bij Spotcap gewend was, zijn niet meer mogelijk. U heeft in de nieuwe situatie dus 1 lening met 1 keer per maand een aflossing. Helder en overzichtelijk.
     
    ● Bij een hertoetsing voor een hoger bedrag of langere looptijd, wordt bij goedkeuring de gehele lening geherfinancierd. Dit betekent dat er voor het gehele lening-bedrag een nieuwe looptijd komt. Er is dan nog steeds sprake van 1 lening met eenmaal per maand een aflossing, maar die nieuwe lening krijgt dan ook een nieuwe looptijd. Indien u hier vragen over heeft, staan wij u graag te woord via 020 – 890 5429.
     
    ● Voor het verstrekken van een lening kunnen wij vragen om een persoonlijke garantstelling. Deze garantstelling is vrij van onderpand en ook vragen we geen overige zakelijke zekerheden. Dit stelt ons in staat om in de huidige omstandigheden leningen aan te kunnen bieden en blijft u als ondernemer vrij om elders overige zakelijke zekerheden aan te gaan.
  • 5. Kan ik mijn Spotcap lening vervroegd blijven aflossen?

    Wilt u de Spotcap lening vervroegd aflossen? Dat kan nog steeds boetevrij, zoals u dat van Spotcap gewend bent. In dat geval vragen wij u contact op te nemen met het Debiteuren-team van Spotcap op 020 – 369 0769 of via debiteuren@spotcap.nl.

  • 6. Wat gaat er veranderen in het aanvraagproces?

    Verreweg het grootste deel van het proces blijft zoals u dat gewend bent, echter kunt u vanaf 26 oktober een nieuwe aanvraag doen via het aanvraagformulier op de CapitalBox website, te vinden via deze link.
     
    Bij de aanvraag vragen wij u om de volgende bedrijfsgegevens:
    • een definitieve jaarrapport van de afgelopen twee jaar
    • een jaarrekening of kolommenbalans van het huidige, lopende jaar
    • de gegevens van de zakelijke bankrekening
    • de BTW aangiften van de laatste 12 maanden
     
    Dit zijn documenten die altijd nodig zijn voor een aanvraag, maar in enkele gevallen zijn aanvullende documenten nodig. U ontvangt van de klantenservice medewerker een helder overzicht van de benodigde stukken. Hierop volgt onze analyse en bij goedkeuring van de aanvraag, onze offerte. Om in de huidige marktomstandigheden te kunnen blijven financieren, kunnen wij vragen om een persoonlijke garantstelling. We vragen geen borgstelling of overige zakelijke zekerheden. U blijft dus vrij om deze elders aan te gaan, indien u dit wenst. Nadat u het aanbod online accepteert, volgt de uitbetaling van de lening.
  • 7. Voor een nieuwe lening bij CapitalBox kan om een persoonlijke garantstelling gevraagd worden, maar deze is vrij van onderpand. Hoe zit dit precies?

    De leningen van CapitalBox zijn inderdaad vrij van onderpand en ook vragen we geen overige zakelijke zekerheden. We vragen om een persoonlijke garantstelling om in tijden van toegenomen risico, mede door toedoen van COVID 19, leningen aan te kunnen bieden op de markt. Deze vorm van garantstelling biedt een vorm van veiligheid voor de kredietverstrekker en laat u als kredietnemer verder vrij in het aangaan van onderpanden of zakelijke zekerheden elders.

  • 8. Wat gebeurt er met mijn Spotcap lening indien ik via CapitalBox een nieuwe lening aangeboden krijg?

    Als u een lening heeft bij Spotcap en u krijgt in overeenkomst met Spotcap/CapitalBox een verhoging aangeboden dan neemt CapitalBox, nadat u het contract hebt geaccepteerd, de volledige lening van Spotcap over. Oftewel: de huidige Spotcap lening wordt samengevoegd met de nieuwe CapitalBox lening en deze vormen samen 1 nieuwe lening. Na uw acceptatie van het CapitalBox aanbod, vindt de uitbetaling van het nieuwe leningdeel (de verhoging) plaats op uw zakelijke bankrekening. U heeft vanaf dat moment 1 lening met 1 overzichtelijk en simpel aflossingsschema. Dit kunt u vanaf dat moment vinden in uw klantenportaal bij CapitalBox.
     
    De aflossing blijft annuïtair en u lost eenmaal per maand af. De mogelijkheid om deze lening boetevrij vervroegd af te lossen, blijft ongewijzigd.
  • 9. Welke minimale voorwaarden gelden er om in aanmerking te komen voor een lening bij CapitalBox?

    Welke minimale voorwaarden gelden er om in aanmerking te komen voor een lening bij CapitalBox?
    • CapitalBox verstrekt uitsluitend zakelijke leningen, dus geen consumentenleningen.
    • Uw bedrijf dient te zijn gevestigd in Nederland en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
    • De jaaromzet bedraagt minimaal €300.000,-
    • De onderneming is minimaal 24 maanden operationeel; d.w.z. in die tijd moet er omzet zijn gegenereerd
    • De DGA’s zijn woonachtig in Nederland
    • De onderneming maakt gebruik van een Nederlandse zakelijke bankrekening
  • 10. Gelden er beperkingen waardoor er geen aanvraag kan worden gedaan?

    Ja, er gelden een aantal beperkingen. We gaan hier terughoudend maar zorgvuldig mee om en het uitgangspunt hierbij is altijd ons krediet- en risicobeleid.
    • Indien er in het verleden van een betrokken DGA (directeur grootaandeelhouder) of UBO (ultimate beneficial owner) sprake is van een faillissement, dat nog geen 2 jaar volledig is afgewikkeld middels uitspraak van de rechter, kan er geen aanvraag worden gedaan. De definitieve afwikkeling van een faillissement dient 2 jaar of ouder te zijn.
    • Daarnaast zijn er een aantal doeleinden die CapitalBox niet kan financieren, te weten overnames (ook wel M & A of mergers & acquisitions genoemd) of zogenoemde management buyouts (MBO’s), waarbij tekenbevoegde en leidinggevende personen worden uitgekocht.
    • Aanvragen van organisaties die operationeel zijn in de hieronder volgende sectoren, kunnen wij niet in behandeling nemen:
    ◦ Entiteiten uit de publieke sector (deels of geheel publiek bezit), alsmede lobby-organisaties
    ◦ Religieuze of levensbeschouwelijke instellingen
    ◦ Financiële instellingen of organisaties die zelf financieren
    ◦ Vastgoedontwikkeling
    ◦ Wedkantoren of entiteiten in de gok-/wed-industrie
    ◦ Wapenbranche
    ◦ Drugs, in enige vorm
    ◦ Adult entertainment
    • Aanvragen van verenigingen, stichtingen of van N.V.s kunnen we helaas niet behandelen.
    • In het geval van een openstaande melding in het BKR rapport, kunnen we de aanvraag niet in behandeling nemen. Dit dient eerste te zijn opgelost.
    • Aanvragen van bedrijven in de horeca, leisure & tourism kunnen momenteel niet in behandeling worden genomen i.v.m. de onzekerheid vanwege Covid-19. We benadrukken dat dit laatste punt een tijdelijke maatregel is.
  • 11. Ik wil mijn Spotcap contact persoon graag spreken, hoe kan ik die bereiken?

    Het Spotcap klantenservice team is bereikbaar op werkdagen tussen 9:00 – 17:00 op 020 – 890 5429 of via info@spotcap.nl.

Staat uw vraag er niet bij?

Neem dan gerust contact op via 020 890 5429 of info@spotcap.nl, bereikbaar op werkdagen tussen 09:00 en 17:00.