LinkedIn workshop: “Online profileren kun je leren”

Op 23 mei organiseerden wij de LinkedIn workshop ‘Online profileren kun je leren’ op  het Spotcap kantoor in Amsterdam. In dit blog blikken we terug op een zeer geslaagde middag!

Ongeveer twintig deelnemers kwamen op 23 mei naar het Spotcap kantoor in Amsterdam. We mochten financieel experts verwelkomen van verschillende kantoren, waaronder Credion, NLInvesteert, Claassen, Moolenbeek & Partners, Cygnus Finance en Crop Accountants. De opening werd verzorgd door ons Head of Account Management Rik Heintzberger, waarna een kort voorstelrondje volgde. Naast hun naam en functie vertelden de deelnemers ook wat hun huidige niveau van LinkedIn gebruik was. Iedereen bleek hierbij ongeveer op hetzelfde niveau te zitten wat betreft de huidige inzet en de gewenste learnings!

De workshop werd verzorgd door Janny Heestermans, Senior Customer Success Manager bij LinkedIn. Janny startte door te vertellen over de achtergrond en wereldwijde missie van LinkedIn: “Creating economic opportunity for every member of the global workforce”. In Nederland is dit al aardig gelukt: meer dan 80% van onze beroepsbevolking is vertegenwoordigd op het platform. Daarnaast staan Nederlanders op nummer 1 van meest actieve bevolkingsgroep op LinkedIn. Na de introductie was het tijd te starten met onderdeel 1 van het programma: “build your brand”. Janny legde hierbij uit hoe je jezelf met een sterk profiel kunt onderscheiden van anderen in het speelveld. En hoe je vervolgens met dat profiel jouw doelgroep bereikt op het platform. Belangrijk hierbij is niet alleen je profiel compleet in te vullen, maar dit vooral op een relevante en kwalitatieve manier te doen. Dit doe je bijvoorbeeld door je meest relevante werkervaring wat verder toe te lichten, een originele samenvatting over jezelf te schrijven en relevante cursussen of certificaten toe te voegen. Ook een goede uitstraling is belangrijk: een nette, zakelijke foto en bijpassende (bij voorkeur branded) achtergrond.

Na het eerste deel van de presentatie was een korte pauze ingepland om alvast zelf aan de slag te gaan met het profiel. Hierbij konden de deelnemers gebruik maken van onze LinkedIn checklist, om bij te houden of alle onderdelen ingevuld waren.

In het tweede deel van de presentatie lag de focus op “do business”. Hierbij liep Janny met ons door alle mogelijkheden om zelf actief te zijn op LinkedIn. Dit begint bij het volgen van andere bedrijven en lid worden van relevante groepen om kennis op te doen en te delen. Ook kun je je eigen feed personaliseren door aan te geven welke personen, bedrijven en content jij relevant vindt. Voor nog relevantere interactie kun je ervoor kiezen zelf te posten of te publiceren. Als bedrijf kun je dit vanaf je bedrijfspagina doen, eventueel met wat extra budget om het bereik te vergroten. Maar de hamvraag voor velen tijdens de workshop was: hoe krijg ik nou optimale interactie op mijn post? Hoe vergroot ik mijn bereik en het aantal likes en comments? Hier blijkt helaas geen eenduidige oplossing voor. Wel belangrijk is het inrichten van een sterk profiel, ingesteld op jouw doelgroep en met relevante content om te delen. Het wordt namelijk steeds gebruikelijker mensen met wie je samen werkt of wil werken even online op te zoeken. Een goed LinkedIn profiel kan dan de doorslag zijn om een samenwerking te starten of iemand op gesprek vragen. Een tip van Janny is dan ook om je profiel openbaar te houden, zodat je goed vindbaar bent en geen kansen misloopt. Plus: Hoe meer mensen je “raakt”, hoe sneller je content zich uitbreidt, ook buiten jouw eigen netwerk!