Online + offline = succesformule

Het openen van een webshop

Als retailer weet jij: online zichtbaarheid is tegenwoordig geen onderscheidende factor meer, maar een belangrijke voorwaarde voor je onderneming. Het begint met het ontwikkelen van een website. Maar de volgende stap zit misschien wel in het realiseren van een webshop. Wij vertellen je meer over de kansen en uitdagingen die komen kijken bij het openen van een webshop naast je winkel.

Wat ‘online zijn’ retailers kan bieden

Digitalisering biedt zowel de consument als jou, de retailer, verschillende voordelen. Een veelbesproken trend is het lanceren van een webshop naast je fysieke winkel. Hiervan is het belangrijkste voordeel voor jou als ondernemer natuurlijk het feit dat jouw producten ook buiten de openingstijden van je fysieke winkel verkocht kunnen worden – dus meer omzet. Hierbij kun je een deel van je sales automatiseren. Denk aan advertenties geprogrammeerd ingezet op zoekgedrag of aan geautomatiseerde betalingen. Zo houd je nog voldoende tijd over voor je winkel, waar jij je echt kan richten op de ‘experience’.

Hiernaast kan jouw webshop tal van demografische en geografische inzichten opleveren over je doelgroep. Klanten registreren zich immers bij het plaatsen van een bestelling en laten hierbij contactinformatie achter. De geregistreerde e-mailadressen kun je bijvoorbeeld gebruiken voor e-mailmarketing of online nieuwsbrieven. Maar ook geeft een webshop meer inzicht in je productaanbod, denk aan de gratis tool Google Analytics. Welke pagina’s worden het best bezocht, naar welke informatie zoekt je klant? Welk product is het meest besteld? Op deze manier biedt een webshop allerlei handige inzichten die jouw verkoop kunnen stimuleren.

Online vs offline

Dat gezegd hebbende, is het runnen van een webshop ook gebonden aan uitdagingen voor veel retailers. Volgens het ‘Global Powers of Retailing 2018’ van Deloitte is één van de grootste uitdagingen het combineren van de online en offline strategie. Het inzetten van enkel een online strategie, werkt eigenlijk alleen voor spelers als Bol.com en Coolbue. Het aankoopproces verloopt volgens het onderzoek van Deloitte tegenwoordig dan ook veel dynamischer, waarbij de klant continu tussen online en offline schakelt.

Een andere uitdaging is het integreren van de online strategie in het businessmodel. PwC schrijft in haar ‘Total Retail 2017’ rapport dat investeren in een webshop veranderingen vereist in de prijsstrategie, positionering of skill set van de onderneming. Deze veranderingen hebben allemaal invloed op de kasstroom. Omdat deze investeringen zich pas op de langere termijn vaak uitbetalen, heeft de onderneming extra werkkapitaal nodig om operationeel te blijven. Voor retailers die moeilijkheden met de financiële kasstroom ervaren – door bijvoorbeeld voorraadinkoop en betaling van leveranciers – is de investering in een webshop vaak een enorme uitdaging. Maar volgens het onderzoek van PwC kan een webshop ook juist de offline verkoop boosten.

Hoe haal je zoveel mogelijk uit je webshop?

Voor een optimale inzet van je webshop kijk je als retailer allereerst naar je doelgroep. Een valkuil bij veel ondernemingen is dat zij vaak een online strategie ontwikkelen die logisch lijkt voor het type organisatie, maar geen rekening houdt met de ervaring van klanten (Deloitte). Door eerst doelgroeponderzoek te doen naar de behoeftes, wensen en irritaties van je klanten, kun je een strategie ontwikkelen vanuit hun perspectief. Op deze manier ontdek je waar de online en offline behoeftes elkaar kruisen. Zo bestelt een klant misschien een artikel op de desktop, haalt dit op in de fysieke vestiging en scant vervolgens de klantenkaart op de app. Hierop kun je als retailer inspelen door de klant een volgende keer op zijn desktop te re-targeten, een felicitatiekaartje via de mail te sturen of een kortingscode op de app beschikbaar te stellen.

Een goede combinatie van je online en offline strategie vraagt om investeringen, zowel in tijd als in geld. Volgens het onderzoek van PwC is het dan ook erg logisch dat succesvolle retailers op zoek gaan naar aanvullend werkkapitaal. Het aantrekken van extra financiering is vooral verstandig voor retailondernemingen met een gezonde kasstroom en willen investeren in groei. Wil jij ook de kansen van digitalisering pakken en groeien als ondernemer met jouw winkel of webshop? Een uitkomst kan dan zijn om dit via een online financier te doen. Deze kan een aanvraag binnen een werkdag beoordelen, en biedt de snelheid en flexibiliteit waar ondernemers naar op zoek zijn. Zo creëer jij je eigen succesformule!