Je winkel inzetten als concurrentievoordeel tijdens de feestdagen

Hoe zorg jij als retailer dat je (letterlijk) het maximale uit je winkel haalt tijdens het hoogseizoen?

Het duurt nog even, maar als retailer zit je ongetwijfeld al met je gedachten al bij het laatste kwartaal van dit jaar. Er is immers al genoeg te doen in de aanloop naar het hoogseizoen, dat bij veel retailers voor een belangrijke omzetpiek zorgt. Zeker met een fysieke winkel wil je je optimaal voorbereiden wat betreft personeel, acties, voorraden en aankleding. Hoe zorg je ervoor dat je komend seizoen het maximale uit jouw winkel haalt?

Geen groei in online shopping – hoe komt dat?
Nederland blijft als één van de weinige landen in Europa achter op het gebied van online shopping – een verrassende conclusie uit een recent rapport van PwC. Sterker nog, het gat tussen Nederland en andere Europese landen werd de afgelopen jaren alleen maar groter. Online kanalen winnen in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk aan populariteit. Waar het aantal online aankopen in Nederland niet alleen aan de lage kant is, steeg dit tussen 2013 en 2016 überhaupt niet. Hoe komt dit?

Één van de mogelijke verklaringen voor het fenomeen is de hoge winkeldichtheid in ons land. Wij Nederlanders beschikken namelijk over maar liefst 1850 vierkante meter aan winkelruimte per 1000 inwoners. Met voldoende winkelgelegenheid binnen handbereik worden de voordelen van online winkelen vanzelfsprekend kleiner. Online shoppen bespaart immers tijd en moeite, maar de besteller is dankzij de gebruikelijke verzendkosten vaak duurder uit dan in de fysieke winkel. En laat de kans nou vrij groot zijn dat deze zich om de hoek bevindt.

Investeringskapitaal nodig?

Klik hier voor meer informatie.

Nog meer retailtrends en hoe erop in te spelen
Nederlanders hebben kennelijk dus nog voldoende redenen om buiten de deur te winkelen. Uit het onderzoek van PwC blijkt hiernaast dat Nederlanders niet alleen graag bij hun vertrouwde winkels blijven kopen, maar hierbij ook bovengemiddeld veel waarde hechten aan interactie met het winkelpersoneel. Dit is waar je als winkeleigenaar waarde toevoegt! Volgens PwC worden klanten graag geholpen met productvergelijkingen, tips voor gebruik en installatie en gedegen productuitleg. Hierbij wint kwaliteit van het winkelpersoneel het van kwantiteit. Het loont dan ook om je winkelpersoneel te trainen klanten proactief te helpen keuzes te maken.

Een andere interessante bevinding komt uit een onderzoek van Deloitte uit 2017. Hieruit blijkt dat de Nederlandse consument wel drie keer zo gevoelig is voor een ‘nostalgische’ winkelervaring dan consumenten uit andere landen. Hier kun je als winkelier perfect op inspelen door aandacht te besteden aan de ambiance en inrichting van je winkel. Denk aan een seizoensthema in de etalage, een geurverspreider bij de ingang of een gratis kop thee bij koud weer. Welke aankleding je de winkel wil geven is natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke product en situatie. Verkoop je parfum, dan wil je klant wellicht niet door de geur van vers brood ontvangen worden. Maar voor een delicatessenwinkel werkt dit misschien wel perfect. Zo wil je als elektronicawinkel misschien geen etalage vol dennenappels maar een serieuzere uitstraling, terwijl een juwelier prima wat sentimentelere aankleding kan gebruiken.

De bovenstaande tips zijn relatief makkelijk door te voeren maar kunnen hét verschil maken voor jouw winkel. Door de klant in jouw specifieke productcategorie zich welkom te laten voelen, verhoog je het aankoopbedrag en creëer je meer loyaliteit bij de winkelaar. Op deze manieren zet je je winkel nóg efficiënter in als aankoopkanaal.